Fotósok: ……. a fényírók alkonya

Szeretettel köszöntelek a fotósok klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Képek - 808 db
  • Videók - 4 db
  • Blogbejegyzések - 9 db
  • Linkek - 1 db

Üdvözlettel,

fotósok klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a fotósok klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Képek - 808 db
  • Videók - 4 db
  • Blogbejegyzések - 9 db
  • Linkek - 1 db

Üdvözlettel,

fotósok klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a fotósok klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Képek - 808 db
  • Videók - 4 db
  • Blogbejegyzések - 9 db
  • Linkek - 1 db

Üdvözlettel,

fotósok klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a fotósok klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Képek - 808 db
  • Videók - 4 db
  • Blogbejegyzések - 9 db
  • Linkek - 1 db

Üdvözlettel,

fotósok klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

 

Ma már barátokra, ajánlkozó amatőrökre bízzuk a családi események rögzítését

Agónia - ezzel a szóval lehet a legplasztikusabban leírni a durván 150 éves magyar műtermi fényképészet helyzetét. A családi eseményeket ma többnyire amatőrök örökítik meg, és már a portréfotózást is igen ritkán bízzák profikra az országlakók. Meg is látszik.


A kilencvenes évek elején Budapesten több száz fényképész-műterem működött és élt meg tisztesen, ma jó, ha ötvenig el lehet számolni, a tisztes megélhetésből pedig lassú, de biztos tartalékfelélés lett. Egy másfél évszázados szakma agóniájának lehetünk tanúi.

A honi műtermek az 1850-es évek végén kezdték az ipart, és eleinte főleg híres emberekről készítettek fotókat. A kicsit művészeknek, kicsit varázslóknak tekintett magyar ősfényképészek a 60-as évek elejétől kezdték el sorra nyitni fényirdáknak is nevezett műhelyeiket Pest-Budán és a nagyobb vidéki városokban.

A korszak legmenőbb és legdrágább műtermében - amelyet két, festőből lett fényíró, Borsos József és Doctor Albert alapított a mai Múzeum körúton, az ELTE bölcsészkarának helyén 1861-ben - a főspecialitás a lovas kép
volt: az 1867-es koronázás idején a magyaros díszruhába öltözött notabilitások szívesen pózoltak paripán. De az olcsóbb vizitkártyafényképek ez idő tájt a polgárság alsóbb rétegei számára is megfizethetők lettek.


Háttérbe szorult a régi idő esztétikuma
A korabeli fotókról kiderül, hogy a műtermek berendezése, a festett hátterek, az alakok beállítása a kor portréfestményeit utánozta. Az omló drapériák görög oszlopok, urnák, balusztrádok és cifra bútorok között, magyaros viseletben leképzett figurák tartása merev, arckifejezése komoly. Ez a komolyság csak részben adódott a korabeli technikákból (fej- és testtámaszokat használtak), sokkal inkább abból, hogy a fényképezkedést ünnepélyes és ritka aktusnak tekintették. A modellek az örökkévalóságnak szánt arcukat és alakjukat akarták viszontlátni a felvételeken, az elegánsnak tűnő műtermi miliő személyük fontosságát hangsúlyozta. Mosolygó arccal a korai fényképeken nemigen találkozni - derül ki Stemlerné Balog Ilona Történelem és fotográfia című, idén megjelent kötetéből.

.

A Mai Manó és Kozmata Ferenc nevével fémjelzett múltszázad-fordulón léptek előtérbe a nagyon előkelő műtermek, ahol mindenekelőtt az elegáns polgári közönség fotóztatta magát, viszont ugyanekkor kezdett teret hódítani az alkalmi műterem is, amely olcsó gyorsfényképeket kínált, már cselédlányoknak és bakáknak is. A húszas években egyre lazább viseletben, de még mindig leginkább valamely családi esemény apropóján mentek műtermekbe az emberek, egyre többen. Ekkor a fényképezkedés már nem feltétlenül sátuszszimbólum. Az 1930-as években, noha rohamosan terjedt az amatőrfényképezés, a műtermekben azért az ünnepélyesség és a művészi igény maradt az úr.

1947-től államosították a magánműtermek nagy részét. Sok igazolványképre volt szükség, a korszak másik legtipikusabb fotója a hadifogságból hazajött katonát ábrázolta a családjával. Az ötvenes években az alapanyaghiány miatt szövetkezetbe tömörültek a fotósok, ezek közül a híres Mosoly albuma, a vidám gyermekek birodalma máig működik - összegezte érdeklődésünkre Kiscsatári Marianna fotótörténész.

A mesterség és a művészet határán ténykedő fényképészeknek a 90-es években először a gyorskidolgozó laborok tettek be. Itt képesítés nélkül, gyengébb minőségben, de olcsóbban tudtak dolgozni, mint a fényképészek - naná, hogy ezeket kezdte keresni a nép.

A második csapás 2003-ban érte a szakmát, amikor a Belügyminisztérium elvette a polgároktól a lehetőséget, hogy hivatalos irataikhoz maguk vigyék a képet - az okmányirodákban kell fotózkodniuk. A legnagyobb döfés azonban a megfizethető digitális kamerák elterjedése volt.

A családi események rögzítését a család barátjára vagy más, olcsón ajánlkozó amatőrre bízták - az esztétikum, a művészi igény háttérbe szorult.

Mint a Fényképészek és Videofelvétel-készítők Országos Ipartestületének ügyvezetőjétől, Hámori Pétertől megtudtuk, a szervezetnek 1990 táján nagyjából 260 tagja volt, ma kevesebb, mint tízen (!) fizetik a tagdíjat. A rohamos hanyatlás a képzésben is megmutatkozik, a Práter utcai iskolában 3 éve még 120-130 oklevelet adtak ki, 2008-ban már hetvenet se. És zömmel e végzősök is csak ugródeszkának használják a jó öreg alma matert - a többség fotóriporternek készül.

Hámori - aki maga is műtermet visz - az idén két portrét készített. Esküvői megrendelésekben sem tobzódott, amit az is magyaráz, hogy a párok a boldogító igen elrebegése után manapság kimennek a szabadba, és ott fényképezőednek - főleg persze nyáron. A természetbe vágyás, ami egyébként teljesen normális kortünet, a műtermekben is látszik: a kevés kuncsaft, amelyik beesik, legtöbbször valami szép erdőrészletet, virágzó fát, romtemplomot kér a háta mögé - az áhított kulisszát persze számítógéppel csinálják meg a fényképészek, meglévő fotókból.

 

Címkék:

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Somogyi Zoltán üzente 14 éve

Sajnos itt tartunk. Gyakorlatilag igénytelenek lettünk, nem fényképezünk, hanem képeket készítünk. Sajnos az emberek egy része nem is látott még igazi fényképet, így amikor a haver-barát-rokon felajánlja, hogy "Majd én lefotózom az esküvődet", azt gondolja: milyen jó, megspóroltam a fényképészt.Lehet, hogy még tetszik is neki az elkészült mű...mert nem tudja, milyen is lehetett volna, ha profi csinálja.Ha meg nem tetszik....esküvőt megismételni nem lehet. Egy emlékkel kevesebb, amit pótolni nem lehet.Megérte azt a pár ezer forintot?
Köszönöm a cikket, szomorú de igaz írás.

Válasz

Faggyas Zoltán üzente 14 éve

Érdekes és elgondolkodtató cikk.

Válasz

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu